Základní odborová organizace
Odborového sdružení železničářů
PRAHA VRŠOVICE
Vám přináší

= informace (nejen) pro členy vršovické odborové organizace

Srpen 2018 (č.8)

Číslo bylo umístěno na web dne 24.8.2018 v 16.00 hod

aktualizace:
25.8.2018 dodána tisková verze v PDF, odkaz je na konci čísla

Slovo na začátek

Zdravím Vás u srpnového Zpravodaje.

Každý rok je dilema, zda má o prázdninách vycházet Zpravodaj, protože se nekonají schůze, není skoro o čem psát...

Ale, přece jenom se něco našlo, takže novinky v tomto čísle:
- v záhlaví Zpravodaje se objevil odkaz na archiv starších čísel (takže pokud chcete vyhledat například starší výlet, kterého jste se před lety zúčastnili a zavzpomínat nad fotografiemi, máte možnost)...
- přibyla pozvánka na společenský večer v moravském sklípku...
- Vlasta Šulcová zaznamenala výlety parním vlakem do Ledečka a lodí po Berounce, Marta Zvonařová k plavbě ještě složila básničku...
- Pavel Čermoch Vám zase doporučuje knížky ve „své“ rubrice...
- dorazila pozvánka na křest nového dílu knihy Literáti na trati...
- V minulém čísle jsme v převzatých článcích nakousli problém výměny dozorčí rady Českých drah, takže informujeme o dalším vývoji, Petr Moos (* 3. února 1946 v Praze, je český dopravní inženýr, od ledna do července 1998 ministr dopravy ČR v Tošovského vládě, zakladatel a bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze) se stal novým předsedou této rady, která bude v září volit nové vedení ČD...a oprava Negrelliho viaduktu, tedy významná výluka v pražském železničním uzlu se asi o půl roku protáhne...

...ostatní věci uvedené v tomto Zpravodaji jsou jinak v podstatě opakováním nabídek akcí trvale Vám nabízených.

Mějte se,

6.12.2018

Vršovice

Klub důchodců

První schůze klubu po prázninách se bude konat tradičně třetí úterý v září, tedy osmnáctého. Zde se budou probírat chystané výlety: za uměleckými řemesly do Letohradu a do Starého Plzence na návštěvu výrobce sektů.

Akce chystané:

11. - 14.září 2018
Cyklistický výlet na Dyji

19.října 2018
Vinný sklípek Zaječí

V minulém roce jsme byli v rodinném vinařství u Čermáků v jihomoravském Zaječí. Letos jedeme také do Zaječí a ač se to nezdá do stejného penzionu. Rodina Čermákových musela penzion prodat a novými majiteli se stali Palečkovi.

Předběžnou pozvánku posílám už teď, abyste si stačili zajistit volno na termín akce.

Oficiální pozvánku rozešlu po projednání u zaměstnavatele na začátku září. Tam bude také určena konečná cena pro vás. Pro zaměstnance ČD by neměla být vyšší než 300,- Kč a stejně tak u CARGA. Zaměstnaci SŽDC to budou mít cca o 100,- Kč dražší.

Věřím, že akce se povede stejně jako loni.

Pěkný den, Pavel Čermoch

drážní tel. 281 55
mobil: 737 332 290, 774 199 272
mail: pavel.cermoch@centrum.cz
zájemcům je každý měsíc zasílána nabídka divadelních představení na osobní e-mail

Pojištění škody způsobené zaměstnavateli

ZO Praha Vršovice platí za všechny své členy v plné výši pojištění za škody způsobené zaměstnavateli při výkonu zaměstnání.

Informace k pojistkám: pan Hahn Josef
mobil: 606 655 831
email: zovrsovice@seznam.cz

Ohlédnutí za proběhlými akcemi :

23.červena - Parním vlakem do Ledečka

Dne 23.6.2018 jsme se sešli na nádraží Praha-Braník,odkud odjížděl parní vlak na Sázavu do Ledečka.

Z Prahy-Braníka nás táhla parní lokomotiva 423 041 s historickými dřevěnými vagony,

na postrku nás jistila T 444 (Karkulka).

Cesta ubíhala rychle také proto,že nám vyhrával na harmoniku pan Šilhavý a my jsme si s ním rovněž zazpívali. Během jízdy jsme obdivovali také již po několikáté krásnou přírodu Posázaví. Po cestě nám mávali chataři, kteří se přišli podívat na tuto historickou jízdu. Ani jsme se nenadáli a již jsme zastavili v žst.Čerčany, kde parní lokomotiva odjela do depa vyzbrojit vodu. Mezitím postrková lokomotiva přestavila náš vlak k prvnímu nástupišti, pak parní lokomotiva najela po vyzbrojení na náš vlak a vlak pokračoval dále směr Sázava a Ledečko.Někteří členové se vrátili z Čerčan osobním vlakem do Prahy, jiní jeli parním vlakem dále.

text a foto Vlasta Šulcová

10.července - Vyhlídková plavba po Berounce

Dne 10.7.2018 se konala plavba vyhlídkovou lodí po Berounce.
Tentokráte nám počasí přálo, byl nádherný den.

Sešli jsme se v žst.Praha-Smíchov, odkud jsme jeli osobním vlakem do zastávky Černošice-Mokropsy.

Zde nás již někteří členové očekávali a společně jsme se vydali do přístaviště Mokropsy, odkud jsme vyjížděli lodí na plavbu.

Po zakoupení jízdenek jsme vypluli. Kapitán lodi nás během jízdy seznámil s historií těchto plaveb po Berounce a se zvláštnostmi, které se během naší plavby nacházejí (např.želva, která žije v řece Berounce již několik let).

Po vyplutí jsme nejdříve zamířili na druhý břeh-přístaviště Kazín (loď rovněž pendluje mezi břehy jako přívoz), a poté jsme vyrazili proti proudu Berounky do přístaviště Pláž, kde jsme měli krátkou přestávku.

Zde přistoupili také noví cestující. Pak jsme vypluli po proudu zpět do přístaviště Mokropsy, Kazín a pokračovali jsme dále do přístaviště Černošice.

V Černošicích přistoupil na naší loď starý mořský vlk-lodní kapitán, který jezdil na velkých lodích po mořích. Zde jsme se otočili a pokračovali proti proudu, lodní kapitán nám vyprávěl o jeho zážitcích.

Další zastávkou bylo přístaviště Lipence, kde většina našich členů vystoupila a šli jsme se občerstvit do přilehlé restaurace „U Kubíčků“.

Loď odjela se zbylými cestujícími do přístaviště Mokropsy a vrátila se zpět do přístaviště Lipence, kde měl kapitán naší lodí přestávku na oběd. Po pauze na oběd odjeli téměř všichni do přístaviště Mokropsy, odkud pokračovali vlakem do svých domovů.

Jedinci šli pěšky ještě do přístaviště Kazín, kde se nachází restaurace Tornádo - kde se filmoval televizní seriál „Přístav“.

Výlet se nám všem moc líbil, počasí nám rovněž přálo a těšíme se na další výlet v září.

text a foto Vlasta Šulcová,
mapka trasy přívozu je z wikipedie/ Přívoz Kazín - Dolní Mokropsy

...a ještě básnička od Marty Zvonařové:

Přívozem po Berounce

V úterý 10.července
čekali jsme toužebně na slunce.
Sluníčko vykouklo,zmizel splín,
tak vyrážíme na Kazín.
Výletní loď i jako přívoz funguje
a tak po Berounce cik cak popluje.
Na zastávce „Přístaviště na pláži“
žíznivci na první pivo vyráží.
Po proudu vracíme se zas nazpátky.
Na stromech míjíme volavky
a skály jsou tady téměř nedotčeny
snad od dob,kdy zde vládly ženy.
Teď z chatek na břehu děti nám mávají
a rybáři si splávek hlídají.

Blíží se čas oběda,už máme všichni hlad,
v Lipencích „U Kubíčků“ jídlo si můžeme dát.

Přibyli tři námořníci, mimo kapitána,
pro ženy na palubě prima podívaná.
A tak je teď příď lodi samý modrý proužek,
je z těch proužků pěkný kroužek.
Míjíme secesní domy
a obdivujeme jejich vhled,
za námi do véčka vlny
a Praha na dohled.
Ostrov zašlé slávy zakrývá rákosí,
ve vodě zhlíží se smutné vrby
a my se blížíme k přívozu Mokropsy.

Tak ahoj Berounko!
Bivoj, Kazi a Mokří psi
ať dál staré pověsti zdobí.

Knihy

Čtenářský koutek Pavla Čermocha
"srpnový"

První část čtyřdílné Přemyslovské epopeje Vlastimila Vondrušky má název Velký král. Kniha čtivou formou popisuje dějiny českých zemí zhruba od roku 1170. Tehdy mladý Přemysl (budoucí král Přemysl Otakar I.) musí utíkat se svým bratrem ze země před svými příbuznými. Boj o český knížecí stolec je totiž naprosto nepřehledný a jednotliví Přemyslovci se na něm střídají po několika letech. Země je v totálním chaosu. Kniha popisuje cestu Přemysla od postavení mladého nemajetného rytíře až po získání královské koruny.

Druhá část Přemyslovské epopeje (93%) se nazývá Jednooký král a pojednává o upevňování moci Přemysla I. (V Německých zemích nedokázali vyslovit jméno Přemysl, proto mu říkali Otakar.) Přemysl vychovává svého syna Václava, jako následníky trůnu. Ten v mládí při lovu přijde o oko. Po úmrtí svého otce Václav zvolí jinou taktiku než jeho slavný otec. Více spoléhá na diplomacii a boj je poslední možností jak něco vyřešit. Jeho největší bojové vítězství je nad Mongolskými nájezdníky.

Třetí část Přemyslovské epopeje (91%) nese název Král Rytíř. Král Václav dokončuje upevňování moci v českých zemích a připravuje pomalu předání vlády svému staršímu synovi Vladislavovi. Ten vyženil rakouské země a bohužel ve Vídni záhy umírá. Cestu k nástupnictví má tak otevřenou mladší syn krále Václava, velmi ambiciózní Přemysl. Ten nechce čekat, až jeho otec zemře a vzbouří se. Je poražen a s Václavem se musí usmířit. Po nástupu na trůn následuje jeho expanze do střední Evropy. Jím ovládané území je od Baltu až ke Středozemnímu moři.

Poslední část Přemyslovské epopeje (91%) – Král básník. Na Moravském poli umírá Přemysl II. Otakar. Budoucí král Václav II. je ještě mladý. Následuje praktické bezvládí a úpadek českých zemí. Vládu si postupně uzurpuje Václavův otčím Záviš z Falkenštejna. Král Václav se ho zbaví a snaží se diplomatickou cestou obnovit moc v zemích, které království ztratilo po prohrané bitvě. Nakonec se mu to podaří, ale opět ho zradí Habsburkové. Umírá mladý roku 1305 na tuberkulózu. Kniha končí zavražděním posledního Přemyslovce roku 1306.

Rozhlasová četba na pokračování z knihy rakouského spisovatele Alfreda Kubina Země snivců (kniha 84%) vás zaujme svou přízračností. Tato kniha, která vyšla už roku 1909, inspirovala i France Kafku. Jednoho dne osloví hrdinu knihy člověk, který se představí jako vyslanec jeho spolužáka za studií Patery. Ten prý zdědil obrovskou sumu, kterou investoval do vzniku nového státu v Asii. Zve vybrané lidi, aby se s ním podíleli na vybudování nové společnosti. Hlavní hrdina se společně s manželkou rozhodnou, že dlouhou cestu podniknou. Ihned po příjezdu je jim jasné, že novou zemi nepůjde snadno opustit, protože je velice dobře hlídaná. Hned zpočátku zažívají spoustu absurdit, kdy Patera uměle reguluje bohatství a chudobu, štěstí a smutek. Postupem času zjišťuje, že Patera rezignoval na vládnutí a země se zmítá v chaosu.

Pozvánka na křest knihy Literáti na trati 5.díl

Převzato

Petr Moos je novým předsedou dozorčí rady Českých drah

Dozorčí rada Českých drah se 16.8. sešla k prvnímu jednání v novém složení. Její členové si za předsedu zvolili bývalého ministra dopravy Petra Moose, kterého doporučil i současný ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Změny ve vedení podniku probere rada na příštích schůzích.

Moos byl zvolen do čela dozorčí rady jednomyslně. „Deklaroval, že jeho hlavním zájmem je stabilita a prosperita firmy, proto jsme se pro něj rozhodli zvednout ruku,“ řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun. Pozitivně hodnotil volbu i předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. Moos je podle něj v dopravě natolik erudovaný a vážený, že by mohl vyvážit různé vlivy, které mohou zvenčí na společnost působit.

Po zvolení Moos řekl, že se chce zaměřit na integrovanost jízdních dokladů, aby mohli zákazníci na jednu jízdenku cestovat napříč celou republikou. Dozorčí rada se podle něj zabývala i tím, jak by měly České dráhy fungovat na otevřeném trhu, do kterého vstupují i další alternativní dopravci. Základ vidí v jednáních s kraji, a to především o jejich požadavcích na dopravce. Konkurenceschopnost dle Moose spočívá mimo jiné i v modernizaci vozového parku.

Jedním z hlavních úkolů nové dozorčí rady pak zřejmě bude výběr nového vedení státního dopravce. Ťok chce, aby rada vypsala výběrové řízení na nové členy představenstva. Současnému vedení Českých drah vyčítá především pomalou liberalizaci veřejné dopravy na železnici.

Členové dozorčí rady proto dostali za úkol vypracovat analýzy, které by měly posoudit současný stav společnosti. Na jejich základě by pak mohlo dojít k personálním změnám.

Na otázku, zda by Moos byl pro výměnu ředitele ČD, České televizi řekl, že na to v tuto chvíli nemůže odpovědět. Chce počkat na výsledky analýz. O změnách ve společnosti by měla rada jednat na svém příštím zasedání, které je naplánované na 11. září. Pokud vyhlásí na nový management výběrové řízení, budou se do něj moci přihlásit i stávající členové představenstva, kteří jsou ve funkcích čtyři roky.

Řídicí výbor Českých drah v červenci odvolal z devítičlenné dozorčí rady jejího předsedu Milana Ferance (ANO) a další čtyři členy. Vedle Moose se novými členy rady stali Karel Pospíšil z VUT Brno, Josef Kolář z Fakulty informačních technologií ČVUT, Lukáš Týfa z Fakulty dopravní ČVUT a ředitel kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Jan Štrof.

Členy rady zůstávají Jan Pejša, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb z Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a dopravní odborník Vojtěch Kocourek.

Oprava Negrelliho viaduktu potrvá o půl roku déle.

Výluka, která významně ovlivňuje dopravu v centru Prahy, se nejspíše protáhne. Při kontrolním dni na Negrelliho viaduktu, který prochází celkovou rekonstrukcí, připustila Správa železniční dopravní cesty, že stavbaři začínají nabírat zpoždění, protože jsou některé oblouky historického mostu v horším stavu, než projektanti předpokládali. Vlaky přes most nejezdí od loňského července s tím, že se měly vrátit v září 2019.

Zpoždění rekonstrukce Negrelliho viaduktu by mohlo být asi půlroční, její dokončení se nyní odhaduje na duben 2020, oficiálně pak uvádí SŽDC zatím leden téhož roku s obnovením provozu o měsíc dříve. Železničáři vysvětlují zdržení tím, že jsou některé části mostu v horším stavu, než se původně předpokládalo. Například na Štvanici museli stavbaři tři pilíře zcela rozebrat až pod úroveň terénu. Celkově bude třeba kvůli technickému stavu zbourat a znovu postavit čtrnáct mostních kleneb z 99.

„Znovu postavit znamená, že využijeme stávající kameny, nebo dovezeme nové kameny, které splňují nejpřísnější požadavky,“ upřesnil ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty Petr Hofhanzl. (Viadukt je postaven ze žuly ze Schwarzenberského lomu, který je dnes na dně Orlické přehrady, pilíře potom měly pískovcové obklady.) Není přitom jisté, zda se počet takových oblouků ještě nezvýší, stav dalších dvou se teprve bude vyhodnocovat.

Na Negrelliho viaduktu se začalo pracovat loni v červnu, o měsíc později pak začala výluka. Práce měly trvat do podzimu příštího roku, podle Správy železniční dopravní cesty jsou nyní, kdy uplynula zhruba polovina času určeného na opravu, ve třetině.

Po rekonstrukci by měly vlaky na mostě být tišší, což zajistí antivibrační rohože, a zároveň rychlejší. Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody vzroste traťová rychlost na 60 km/h a zároveň se zvýší propustnost, takže po mostě bude moci jezdit v každém směru až čtrnáct vlaků za hodinu.